Posiadanie swojego biznesu, niezależnie od reprezentowanej branży, wiąże się z koniecznością zadbania o wiele ważnych spraw, takich jak na przykład zatrudnianie pracowników, załatwianie różnych kwestii formalnych, płacenie podatków, itp.
Do grona bardzo istotnych kwestii zalicza się też nadanie firmie odpowiedniej nazwy, a także jej zastrzeżenie. Warto uzyskać więcej istotnych informacji na temat znaczenia nazwy firmy i zarejestrowania jej jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Okazuje się, że temat jest dość szeroki.
Rejestracja nazwy firmy – podstawowe kwestie
Trzeba między innymi pamiętać o tym, że dzięki zastrzeżeniu nazwy firmy, żaden inny podmiot nie będzie mógł z niej korzystać do własnych celów. Jest to szczególnie istotne w procesie budowy marki, której sama nazwa ma już kojarzyć się klientom bardzo pozytywnie. Problemem jest jednak to, że obecnie Urząd Patentowy nie sprawdza czy dana nazwa narusza prawa innych podmiotów. Dlatego dobrze jest dokonać wcześniejszej analizy sytuacji, aby uniknąć późniejszych problemów natury prawnej związanych z bezprawnym wykorzystaniem cudzej nazwy.
Dodatkowo problemem może być użycie nazwy, która zawiera słowa wskazujące dokładnie na świadczone usługi. W takim przypadku mamy do czynienia z powszechnie używanymi słowami opisowymi, których zastrzeżenie jest niemożliwe ze względu na to, że inne firmy nie mogłyby informować swoich klientów o własnych ofertach towarowych czy też usługowych. Dobrze jest więc zadbać o bardziej „fantazyjną” nazwę. Oczywiście wiąże się to z większymi wydatkami na reklamę po to, aby uświadomić klientów o danej marce i jej ofercie, ale z drugiej strony zastrzeżenie takiej nazwy nie będzie problemem.
Sporo informacji i porad związanych z zastrzeganiem nazwy firmy można znaleźć w Internecie, na przykład na stronie https://comparic.pl/opisowa-nazwa-firmy-mozesz-miec-problemy/. Aby uniknąć późniejszych problemów, dobrze jest skorzystać ze wsparcia rzecznika patentowego. Takie osoby zajmują się analizą nazw pod kątem możliwości rejestracji i pozwalają upewnić się, że dana rejestracja nie narusza praw innych podmiotów związanych z zastrzeżonym znakiem towarowym.